POLEN 2014

Skrevet av sotangen @ 16.10.2014. 0 kommentarer

Hei!

For rundt 37 dager siden reiste jeg til Polen. Ok, det er faktisk sykt at det er så lenge siden, det føles ikke slik for å si det sånn.. Uansett, jeg dro dit med mamma, mormor og morfar og fikk turen i 18-årsgave. Skulle egentlig dratt rundt mars-april i fjor, men da var jeg alt for opptatt med skole, russetid og jobb, så vi fant ut at vi like gjerne kunne dra etter sommerferien. Så da dro vi til Krakow i september!

Dag 1: Vi reiste med fly fra Molde kl 0645, utrolig tidlig, men man rekker så vidt å sovne før man må våkne, så det gikk egentlig greit. Vi mellomlandet i Oslo, der jeg og mamma møtte mormor og morfar, før vi så dro videre til Krakow og var fremme der i 10-tiden. Det første vi gjorde var å reise til leiligheten vi skulle bo i, før vi så dro og spiste lunsj og så oss litt rundt i byen. Krakow er en utrolig fin by, pluss at vi var utrolig heldig med været. Tror det var hele 24 grader!

Dag 2: Natt til dag to var helt jævlig, rett og slett. Våknet x antall ganger fordi jeg hadde både håvne mandler og feber. Klarte ikke svelge, sove ordentlig eller ligge i ro uten å grine. Da klokken ble over 10, dro de andre ned for å spise frokost, mens jeg fikk hvilt meg litt. Jeg ble litt bedre med litt hviling og smertestillende, så da bestemte jeg meg for å kle på meg alt jeg hadde av klær, bukse, genser, jakke og skjerf, og gikk ut i finværet for å spise frokost. Siden jeg var såppass slapp og sliten etter en natt med lite søvn, bestemte vi oss for at vi skulle bruke dagen på sightseeing, så da fikk vi en kjøretur på rundt to timer i byen! Etter turen dro vi og spiste lunsj. Jeg bestilte det som var enkelst å svelge, etter å ha dopet meg ned på alt av polsk smertestillende, febernedsettende og strepsils. Da vi kom hjem etter lunsj la jeg meg ned for å sove og sov et par timer, før vi gikk dro på et shoppingsenter kalt Galeria Krakowska, og så spiste middag!

Dag 3: Vi dro til Auschwitz! Litt vanskelig å beskrive hvordan det var der. Det var ganske rart å se hvordan det var der, selv om masse av det selvfølgelig er slik som det en gang var. Men det var virkelig surrealistisk å se, og vanskelig å forestille seg at de faktisk hadde det slikt. Vi ble guidet rundt, og det var en ganske så interessant tur! Guiden vår var og veldig flink, så fikk med meg en god del! Avsluttet dagen med shopping og middag.

Dag 4: Siste dagen dro vi i saltgruvene. Dette hadde jeg store forhåpninger til, men ble desverre litt skuffet. Det var litt interessant, men guiden sugde, rett og slett, så da ble de mektig uinteressant. Han kunne ikke engelsk, snakket fryktelig monotont, og prøvde å slå an med et par vitser som bare de som stod nermest lo av- fordi ørepluggene vi fikk og sugde. Siden det var ganske mørkt i gruvene, i alle fall for mørkt til å ta OK bilder, så er det her det eneste jeg har, men det er jo mer enn godt nok ehehe.

Dag 5: Vi begynte turen hjem tidlig om morgenen, måtte vente en god stund på gardemoen, og var hjemme i Molde sent på kvelden.

Snakkes om litt, da blogger jeg om Sverigeee.